al-Syurnubi berkata: Hendaklah kamu berdiri mengikut yang Allah s.w.t dirikan untukmu. Tandanya ialah dapat beristiqamah dan dipermudahkan sebab-sebab daripada Yang Maha Mulia.
Ibn 'Ajibah menambah: Pengarang berasa bimbang jika terdapat seseorang menyangka bahawa himmah (cita-cita) dapat menembusi pagar qada'. Justeru itu dipertegaskan dengan hikmah ini:
Ibn 'Ajibah menambah: Pengarang berasa bimbang jika terdapat seseorang menyangka bahawa himmah (cita-cita) dapat menembusi pagar qada'. Justeru itu dipertegaskan dengan hikmah ini:
سَوَابـِقُ إِلْهَمِ لاَ تَخْرِقُ أَسْوَارِ الأَقْدَارِ
Segala cita-cita terdahulu itu tidak boleh mencarikkan segala kota takdir
Syeikh Ibn 'Ajibah berkata: Musabbab dan Mutajarrid kedua-duanya beramal kerana Allah s.w.t, dan kedua-duanya bertawajjuh dengan benar. Bandingannya seperti dua orang hamba raja seorang disuruh beramal dan makan, manakala seorang lagi dikatakan kepadanya: Dudukklah di sisiku, pasti aku akan mencukupkan segalanya untukmu.
Walau bagaimanapun, kebenaran tawajjuh lebih kuat daripada mutajarrid kerana sedikit rintangan dan pergantungan sepertimana yang dimaklumi.
Sementara هِمَّةُ الْفَقِيْرِ الْمُتَجَرد selalunya benar dan selamat daripada kesilapan sepertimana sabda Rasullah s.a.w:
Ini bertepatan dengan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a:
Hikmah ini merupakan sebab dan alasan kepada hikmah sebelumnya dan bersesuaian dengan hikmah selepasnya.
Syeikh Ibn 'Ajibah berkata: Musabbab dan Mutajarrid kedua-duanya beramal kerana Allah s.w.t, dan kedua-duanya bertawajjuh dengan benar. Bandingannya seperti dua orang hamba raja seorang disuruh beramal dan makan, manakala seorang lagi dikatakan kepadanya: Dudukklah di sisiku, pasti aku akan mencukupkan segalanya untukmu.
Walau bagaimanapun, kebenaran tawajjuh lebih kuat daripada mutajarrid kerana sedikit rintangan dan pergantungan sepertimana yang dimaklumi.
Sementara هِمَّةُ الْفَقِيْرِ الْمُتَجَرد selalunya benar dan selamat daripada kesilapan sepertimana sabda Rasullah s.a.w:
إِنَّ لِلَّهِ رِجاَلاً لَوْ أَقْسَمُوْا عَلَى اللهِ لأَبَرَّهُمْ فِيْ قَسَمِهِمْ
Sesungguhnya bagi Allah terdapat hamba-hamba yang taat, dan kalau mereka bersumpah atas nama Allah nesacaya ditunaikan sumpah mereka.
Ini bertepatan dengan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a:
رُبَّ أَشْعَتَ أَغْبَرَ مَدْفُوْعٍ بـِالأَبْوَابِ لَوْ أَقْسَمَ عَلَى اللهِ لأَبَرَّهُ
Mungkin seorang lelaki selekeh, tubuhnya berdebu, yang tidak dihiraukan orang (yang ditolak dari pintu), sekiranya dia bersumpah dengan nama Allah nescaya akan ditunaikannya.
(Hadis riwayat Muslim)
Syeikh kami berkata: Allah s.w.t mempunyai hamba-hamba apabila mereka berkehendakkan sesuatu nescaya mendapatnya dengan izin Allah s.w.t.
Daripada Ibn 'Adi daripada Abi Said al-Khudri, sabda Rasulullah s.a.w:
Syeikh kami berkata: Allah s.w.t mempunyai hamba-hamba apabila mereka berkehendakkan sesuatu nescaya mendapatnya dengan izin Allah s.w.t.
Daripada Ibn 'Adi daripada Abi Said al-Khudri, sabda Rasulullah s.a.w:
إِتَّقُوْا فِرَاسَةُ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ يَنْظُرُ بـِنُوْرِ اللهِ
Takutlah kamu kepada firasat orang mukmin kerana dia melihat dengan cahaya (hidayah) Allah.
(Riwayat al-Bukhari dalam at-Tarikh al-Kabir dan al-Tirmizi dalam al-Sunan)
No comments:
Post a Comment