Friday, January 22, 2010

Selamat Jalan Astora Jabat



Semalam, Harakahdaily melaporkan Astora Jabat atau nama sebenarnya Hasan Abdul Rahman atau nama Siamnya “Sei Toramain” telah kembali ke kampong halamannya di Resak (Ruso), Narathiwat, Selatan Thailand. Beliau dilaporkan akan menyertai parti politik Thailand untuk menjadi calon dalam pilihan raya akan datang. 

 Astora Jabat yang amat terkenal sebagai salah seorang pengaran Utusan Malaysia dan majalah al-Islam suatu ketika dulu telah menimbulkan banyak konstraversi serta kekalutan pemikiran dalam masyarakat. Tulisan- tulisannya yang kebanyakkan bercanggah dengan pendapat ulama- ulama muktabar serta krtitikan- kritikannya terhadap ulama-ulama seperti Imam as-Syafie, Imam al- Ghazali dan sebagainya. 

Ramai ulama-ulama dan cendekiawan Malaysia yang telah menjawab tulisan-tulisannya yang telah mengharu- birukan masyarakat. Antara fatwa yang dikeluarkannya ialah para wanita tidak wajib untuk menudung rambut mereka.

Semenjak dia tidak lagi menjadi pengarang di Utusan Malaysia, maka senyaplah ruangan- ruangan tulisannya yang amat mengelirukan. Terasa lagi hati saya apabila dikhabarkannya telah pulang ke kampong halamannya itu.  


No comments: