Wednesday, October 8, 2008

Sultan Muhammad al-Fateh: Penakluk Konstantinopel

Sinopsis:-

Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermaksud:-
" Kota Konstantinopel akan jatuh ke tangan Islam. Pemimpin yang menaklukinya adalah sebaik-baik pemimpin dan pasukan dibawah arahannya adalah sebaik-baik pasukan."
Hadis riwayat Imam Ahmad

Dalam satu hadis lain, Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermaksud:-
" Kota Konstantinopal hanya jatuh ke tangan seorang ketua yang baik, tentera yang baik dan rakyatnya yang baik."

Hadis nabi tersebut telah disabdakan hampir 800 tahun sebelum Kota Konstatinopal dapat ditawan oleh tentera Islam. Sebelum itu, kota tersebut telah cuba ditawan oleh Saidina Ali k.r.w pada tahun 34 hijrah. Kemudiannya cuba ditawan oleh Muawiyah bin Abu Sufian pada tahun 84 hijrah. Kemudiannya cuba ditawan oleh Sultan Sulaiman pada tahun 91 hijrah. Kemudian pada tahun 165 hijrah, Khalifah Harun al-Rasyid cuba menawan koa tersebut. Diikuti oleh cubaan yang dibuat oleh Sultan Beyazid untuk menawan kota tersebut pada tahun 1391, 1397 dan 1400. Namun semua percubaan tersebut menemui kegagalan.

Pada 20 Jamadil Awal tahun 857 hijrah bersamaan 29 Mei 1435, Kota Konstantinopal telah berjaya ditawan oleh Sultan Muhammad al-Fateh yang ketika itu berusia 21 tahun.

Sikap Sultan Muhammad terhadap rakyat serta tawanan perang telah membuatkan Zaqhanus, seorang paderi Kristian bermazhab Ortodoks memeluk Islam seterusnya menjadi Panglima Angkatan Laut Usmaniah ketika menawan kota tersebut. Kemudian Urban, seorang lelaki Yunani yang telah diselamatkan oleh tentera Islam daripada terus diseksa oleh Maharaja Konstantine Paleologus kerana enggan membuat meriam. Lalu Urban memeluk Islam dan telah membuatkan meriam untuk kegunaan tentera Turki bagi menawan Kota Konstantinopal.

Tidak pernah ada dalam sejarah kententeraan dunia sehingga sekarang armada angkatan laut sebanyak 70 buah kapal merentasi daratan berbukit pada waktu malam dan berada betul-betul dihadapan Kota Konstantinopel menjelang subuh. Ianya membuktikan kehebatan serta pertolongan yang Allah berikan kepada Sultan Muhammad al-Fateh sebagai seorang pemerintah yang baik dan adil.

Pelbagai halangan dan dugaan yang dihadapi oleh Sultan Muhammad al-Fateh dalam usahanya untuk menawan Kota Konstantinopal termasuklah musuh dalam selimut serta habuan keduniaan yang ditawarkan musuh.

Komen:-

Novel sejarah ini seharusnya dibaca dan dimiliki oleh setiap Muslim terutamanya mereka yang terlibat dalam gerakan Islam kerana banyak pengajaran serta tauladan yang boleh diambil.

Persiapan untuk mencapai kemenangan serta syarat untuk mendapatkan pertolongan Allah bukan sahaja terletak pada persediaan fizikal tetapi kita juga memerlukan persediaan rohani.

Saya sarankan para pemuda semua untuk membaca novel ini dan saya telah menamatkan pembacaannya pada 07/10/2008 jam 1.46 pagi.

No comments: