Monday, December 21, 2009

Jangkitan


Saya baru sahaja pulang dari menderma darah di Tabung Darah Wilayah Timur, Hospital Raja Perempuan Zainab II (HPRZII) Kota Bharu, Kelantan. Ketika saya sedang dalam proses mengisi borang untuk menderma darah, datang seorang gadis membawa sepucuk surat dari tabung darah mengatakan bahawa dia mempunyai temujanji dengan doktor hari ini.


Saya bertanyakan nurse yang bertugas di situ kenapa tiba-tiba ada orang buat temujanji dengan doktor di pusat darah? Nurse tersebut memberitahu bahawa biasanya darah yang kita dermakan akan melalui beberapa kali proses saringan sebelum disahkan benar-benar besar damn selamat untuk dibuat pemindahan kepada pesakit lain. Sekiranya pihak tabung darah mendapati darah tersebut dijangkiti oleh kuman tertentu, pihak mereka akan menghantar surat kepada pemilik darah tersebut supaya datang ke tabung darah untuk dibuat ujian bagi mengesahkannya.


Saya bertanya lagi, biasanya penderma yang mempunyai jangkitan apa akan dipanggil oleh pihak tabung darah? Nurse tersebut memberitahu lagi, biasanya penderma yang mempunyai jangkitan penyakit yang merbahaya terutamanya hepatitis dan HIV! Penjelasan nurse tersebut membuatkan hati saya sedikit kecut.


Nurse tersebut menasihati saya, jangkitan penyakit terlalu mudah berlaku sekiranya kita tidak berhati-hati terutamanya orang lelaki yang mendapatkan perkhidmatan gunting rambut. Pisau cukur yang digunakan haruslah tidak dikongsi oleh pelanggan lain.


Allahu Akbar...saya bermohon kepada Allah agar dijauhkan sebarang penyakit seperti itu dari menimpa saya, orang-orang yang saya sayangi serta semua orang-orang baik di dunia ini kerana jangkitan boleh berlaku melalui pelbagai cara.



No comments: