Monday, September 1, 2008

Marhaban Ya Ramadhan

Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermaksud:
“ Bulan Ramadhan ke bulan Ramadhan, dan hari Jumaat ke hari Jumaat, dan satu sembahyyang ke sembahyang yang lain menjadi penebus dosa di antara keduanya, selama dijauhi segala dosa besar.”


Rasululah s.a.w juga ada bersabda yang bermaksud:
“ Bulan Ramadhan itu ialah bulan kesabaran, dan ganjaran kesabaran ialah masukk syurga.”

Sesungguhnya Allah Taala kerap memerhatikan kaum Muslimin pada malam pertama dari bulan Ramadhan. Siapa yang mendapat perhatian Allah Taala nescaya tidak disiksaNya. Dan seterusnya Dia mengampunkan mereka pada malam akhir dari bulan Ramadhan.

Sebabnya begitu ialah, pada bulan Ramadhan lebih mudah dicetuskan sebab-sebab mendapat pengampunan dari bulan-bulan yang lain. Lantaran itu tiada seseorang yang diharamkan mempperolehi keampunan pada bulan itu, melainkan ia terlalu banyak memalingkan diri dari Allah Taala dan sangat berat penentangannya maka sebab itulah ia telah dijauhkan dan diusir dari pintu Allah.

Berkata Jibril a.s kepada Nabi s.a.w:
“ Siapa yang menemui bulan Ramadhan sedang ia tiada diampuni Allah Taala, nescaya ia akan dijauhi Allah dari rahmatNya. Katakanlah Amin. Maka Rasulullah s.a.w berkata Amin.”

Kami memohon perlindungan dan keselamatan dari kemurkaan Allah Taala dan seksaanNya serta segala bala bencanaNya.

Ada sebuah riwayat menyebut bahawa semua pintu langit dan pintu syurga dibuka pada setiap bulan Ramadhan manakala pintu neraka akan ditutup. Semua iblis dan syaitan dirantai, kemudian diseret untuk dilontarkan ke dalam laut, supaya mereka tidak mengganggu kaum Muslimin dan merosakkan puasa dan bangun malam mereka. Pada setiap malamnya pula, ada suatu suara menyeru: “ Siapa yang mahukkan kebaikan, mari! Siapa yang mahu kejahatan, pergilah!”

Riwayat yang lain pula menyebut bahawa siapa yang mendekatkan diri kepada Alllah Taala dengan suatu sembahyang dalam bulan Ramadhan, sama diimbangi dengan tujuh puluh sembahyang pada bulan lain. Siapa yang mendekatkan diri dengan suatu amalan sunat, sama diimbangi dengan suatu sembahyang fardu pada bulan lain.

Maka jelaslah bahawa sembahyang sunat dalam bulan Ramadhan dikira sama tingkatnya dengan sembahyang fardu pada bulan lain dari segi pahalanya. Sedang sembahyang fardu pula dilipat gandakan pahalanya ke atas fardu-fardu yang biasa ditunaikan pada selain bulan Ramadhan samapi tujuh puluh kali ganda.

Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermaksud:
“ Siapa yang berpuasa Ramadhan dan berjaga malamnya dengan penuh kepercayaan dan ketulus ikhlasan, nescaya diampunkkan segala dosanya yang telah lalu.”

Ketahuilah bahawa sesungguhnya puasa itu mempunyai rupa dan roh. Adapun rupa puasa ialah: menahan diri dari makan miinum dan dari bersetubuh mulai dari terbit fajar hingga matahari terbenam dengan syarat diisertai niat. Barangsiapa makan dan minum, ataupun bersetubuh pada siang harinya, sedang ia melakukan itu dengan sengaja, mengetahui hukum dan bukan terpaksa maka batalah puasanya. Tetapi jika ia terlupa atau jahil hokum ataupun terpaksa tidaklah batal puasanya. Inilah yang diikatakan rupa puasa.

Adapun roh puasa puala ialah menahan diri dari segala macam dosa dan larangan Allah Taala, sentiasa mengerjakan segala fardu dan wajib.

Orang yang berpuasa dari makan minum dan bersetubuh tetapi tidak menahan diri dari dosa dan larangan Allah Taala ialah orang yang puasanya tidak menghasilkan sesuatu faedah selain dari susah payah semata-mata.


Dipetik dari kitab an-Nasaaih ad- Diniyyah wal Wasaaya al- Imaaniyah karya Syeikhul Islam wa Hujjatul Islam Syed Habib Abdullah ibn Alwi al-Haddad al- Hadhrami as-Syafie.

No comments: