Saturday, August 8, 2009

Dengarlah Wahai Tuhan


Wahai Tuhan...
Dengarlah suara hatiku ini. Saat ia meraung dan meronta mencari sirna yang bisa menenangkanya dari keluh-kesah. Melapangkannya dari kekusutan yang membelit jiwa. Mencairkan kekerasannya tatkala mendengar pesan-pesan keramatMu. Menjernihkan segala kekeruhannya agar ia bisa melihat jalan yang terang untuk dilalui.

Wahai Tuhan...
Titipkanlah buatku sifat taqwa dan tawakal agar aku bisa menerima segala takdirMu dengan penuh redha. Jadikanlah jiwaku menjadi hamba yang selalu bersyukur dalam menerima ketentuanMu. Jauhilah aku dari sifat kufur terhadap nikmatMu dan kurniakanlah padaku sifat kecukupan dalam menerima setiap pemberianMu.

Wahai Tuhan...
Kurniakanlah padaku sifat cinta kepadaMu agar aku senang berbuat ketaatan. Jauhilah aku dari merasa senang dengan amal ibadahku sendiri yang membuatkan jiwaku seolah dekat denganMu. Didiklah hatiku dalam ibadah hanya untukMu semata-mata dan bukan kerana mahukan ganjaran pahala syurgaMu atau takutkan azab nerakaMu.

Wahai Tuhan...
Aku serahkan diri dan jiwaku kepadaMu seluruhnya serta jadikanlah sifat sabar dalam jiwaku. Sabar dalam mengerjakan taat kepadaMu, sabar dalam meninggalkan mungkar terhadapMu, sabar dalam menerima ketentuan takdirMu dan sabar dalam segala-galanya agar hidupku bisa tenang dengan qada' dan qadarMu sehinggalah tibanya saat pertemuanku denganMu.

Seruling senja
07 Ogos 2009
2.25 petang
Baung, Kota Bharu.

No comments: