Thursday, August 14, 2008

Perkiraan Antara Aku Dan Saudaraku

Sebelum kuteruskan perkiraan ini, ingin sekali kunyatakan rasa syukurku pada Allah, Tuhan yang menjadikan Adam dan Hawa serta seluruh nenek moyangku yang menjadi asbab keberadaanku pada saat ini. Syukurku juga pada Tuhan, kerana kerahmatanNya aku telah ditakdirkan untuk menjenguk dunia yang fana ini atas nama Islam walaupun pada waktu itu hingga sekarang pun aku sendiri masih belum menjamin keimananku pada Tuhan dengan sebenar-benarnya kerana bisikan syaitan anaknya iblis selalu sahaja menerobosi masuk ke dalam jantung dan hatiku bagi menggugat pokok keimananku pada Tuhan. Oleh itu, aku juga bermohon pada Allah, tuhanku dan tuhan bagi sekalian alam agar dipelihara imanku supaya terus tegap dan kukuhnya sehinggalah tibanya masa takdir ketentuan tuhan buatku.

Selawat dan salam buat seorang hamba yang mulia yang dipilih Tuhan sebagai utusanNya kedunia bagi hasrat menyampaikan pesan dan peringatan bahawa Tiada Tuhan Selain Allah, Muhammad Itu Adalah PesuruhNya. Jika tidak disebabkan Rasulullah s.a.w, bisakah aku mengecapi manisnya iman dan nikmatnya amal. Walaupun aku tidak berkesempatan untuk hidup bersamanya atau menemuinya namun aku tetap bersyukur kerana aku diberikan kesempatan untuk memegang ajaran yang dibawanya, percaya dengan keyakinannya serta mengakuinya sebagai Rasul utusan Tuhan buat umat sekalian.

Sahabat,
Tidaklah aku punyai apa-apa kelebihan berbanding kalian semua, melainkan aku hanyalah manusia hamba Tuhan seperti kalian yang lebih dahsyat daripada kamu. Cuma dikesempatan yang terbatas ini, ingin sekali aku mencari secebis peluang untuk aku berbuat amal kebajikan bagi menebus kepanasan neraka Tuhan nanti.

Walaupun, apa yang ingin kukatakan pada kalian masih banyak lagi yang belum aku perbuatkan sendiri. Namun, aku tidak mahu bahawa pengetahuanku atau ilmuku yang sekadar itu turut terkubur bersamaku dalam lahad menjadi makanan ulat tanpa sedikit pun dimanfaatkan. Moga diampunkan Tuhan, dosaku dan dosa kalian serta dosa semua umat Islam yang masih hidup ataupun yang telah mati.

Aku tidak tahu dimanakah patut kumulakan, cuma ingin ku nyatakan bahawa semakin tinggi ilmu seseorang semakin banyak cubaan dan dugaan yang bakal dihadapinya bagi menentukan martabatnya disisi Tuhan. Setiap manusia mempunyai kelemahan masing-masing. Setiap manusia melakukan dosa-dosa kecuali para nabi dan rasul. Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:
“ Setiap manusia melakukan kesalahan dan sebaik-baik orang yang bersalah ialah mereka yang memohon taubat.”

Sepertiku, aku cuba ingin jadi yang terbaik untuk isteriku, untuk bakal zuriat keturunanku, untuk keluargaku, untuk umat Islam seluruhnya dan untuk Islam khasnya. Tetapi kadang-kadang aku tewas oleh desakan bisikan syaitan dan iblis yang dapat menerobosi masuk kedalam hatiku lalu aku lalai seketika. Pada masa itu, aku bagaikan lupa segala ilmu yang ku belajar, aku lupa pesan guru yang mengajar dan aku lupa seksa Tuhan. Namun segalanya kekuasaan Tuhan, aku terkesima dari kelalaian yang mengasyikkan. Aku terngadah pada dosa yang telah aku lakukan. Lalu…:
Ya Allah, aku hanyalah hambaMu yang terlalu lemah untuk menghadapinya. Oleh itu, janganlah Engkau ambil kira apa yang aku lakukan sewaktu aku tersalah atau terlupa. Ampunkanlah daku, terimalah taubatku dan perkenankanlah permintaanku. Sesungguhnya aku telah menzalimi diriku sendiri. Tuhan, dosaku terlalu banyak bergunung, tetapi kutahu rahmat keampunanMu umpama lautan meluas yang dapat menenggelamkan segala gunung dosaku.

Kadang-kadang, apa yang kita katakan tidak semestinya itu yang kita perbuatkan atau pun percayakan. Tutur lidah bersalahan dengan kata hati. Bukan tidak mahu diamalkan, tetapi masih belum mampu untuk memperbuatkannya sendiri. Seperti ungkapan hukama: berpesanlah kearah kebaikan sekalipun engkau masih belum memperbuatnya keatas dirimu sendiri. Semoga dengan kebaikan itu yang dilakukan orang lain boleh membuka hatimu bagi memperlakukan bagi dirimu sendiri.
Maka, semoga dengan amalan yang kupesan ini, bisa membuatkan aku mengamalkan untuk diriku sendiri. Terlalu takut oleh ku seketika mengingati murka Tuhan kepada sesiapa yang memberitahu orang lain tentang suatu perkara namun dirinya sendiri masih belum mengamalkannya sebagaimana dalam surah As-Saff.
Ya, Allah. Lindungilah daku dari murkaMu. Kerana aku tiada terpampang untuk menahan murkaMu yang maha dahsyat itu.
Masih terlalu banyak yang ingin perkatakan sebelum tibanya masa yang ditakdirkan buatku. Semoga Allah memberikan aku peluang bertaubat buat menebus segala keterlanjuran dosa yang ku lakukan.

Ya Allah, berikanlah aku sedikit lagi peluang untuk memohon taubat dan ampun. Kerana apabila sudah tiba masanya menemuiMu, maka sudah tentu aku tidak lagi berpeluang untuk memohon keampunan atas segala dosa-dosa ku. Ampunlah……
Seruling Senja

No comments: